naar nieuwsoverzicht

Interesse?

Neem contact op met
Nelleke van Wonderen
023 - 569 88 83

Buurtbemiddeling negen van de tien keer ingezet bij geluidsoverlast

Heerlijk die warme, zomerse dagen. Temperatuurstijging kan echter ook meer conflicten teweegbrengen. Bijvoorbeeld met je buren. Daarom bestaat buurtbemiddeling, niet alleen voor de hete dagen, maar is het hele jaar door in te schakelen.

Buurtbemiddeling Haarlemmermeer is ondergebracht bij Stichting MeerWaarde. Nelleke van Wonderen licht toe: ”Ik coördineer dit werk alweer 13 jaar. Ik ben het eerste aanspreekpunt: de melder kan eerst zijn verhaal kwijt en dan horen of het een situatie voor buurtbemiddeling is. Omdat we weten dat een verhaal altijd twee kanten heeft, willen we ook graag de andere buur spreken. Wij sturen hiervoor een briefkaart van buurtbemiddeling naar de melder, die deze bij zijn buur in de brievenbus kan doen. Zo hopen we dat de buren ook contact met buurtbemiddeling opnemen.” Als beide buren open staan voor bemiddeling, wordt er met wisselende teams van twee bemiddelaars eerst een individuele afspraak bij de mensen thuis gemaakt om de situatie te mogen horen. Het gezamenlijke bemiddelingsgesprek wordt op neutraal terrein zoals bijvoorbeeld een buurthuis, afgesproken.

In beeld

Simone is zo’n buurtbemiddelaar. In het dagelijks leven is zij zelfstandig ondernemer. Via Google kwam Simone in contact met MeerWaarde Buurtbemiddeling. “Wat ik vooral leuk vind, is dat je te
maken krijgt met alle lagen van de bevolking in Haarlemmermeer, maar ook net daarbuiten.” Vaak is er al een melding geweest bij de politie en woningcorporatie voordat bemiddeling in beeld komt. “Met ons team van 18 vrijwillige buurtbemiddelaars kom je tot nieuwe inzichten met elkaar”, gaat Simone verder. “Als beide buren in gesprek willen, gaan we eerst op huisbezoek.” Conflicten hebben negen van de tien keer te maken met geluidsoverlast, de tuin zoals de heg of schutting en openbare parkeerproblemen. “Na de huisbezoeken oganiseren we een gezamenlijke afspraak op een onafhankelijk terrein.” Nelleke benadrukt dat buurtbemiddeling iets anders is dan de Rijdende Rechter inschakelen. “Bij de laatste hoor je de rechten aan, gaat alles via het wetboek en volgt een uitspraak. Bij bemiddeling wil je dat partijen zelf bewegen, naar een gezamenlijke oplossing toewerken. Dit lukt vaak, maar soms ook niet.”

Spanning

Simone weet inmiddels uit ervaring dat buren uit contact raken en dan tegen een dichte deur aanlopen. “Zodra achtergrond naar boven komt, ontstaat er meer begrip. Mooi is als partijen dan arm
in arm weer naar buiten lopen. Soms is er door spanning al veel schade en moet je er iets van maken, accepteren dat er geen contact meer is. Belangrijk is dat je partijen gelijkwaardig behandelt, de neutraliteit bewaakt en goed kunt luisteren. Herinneringen uit goede tijden ophalen kan ook nog wel eens helpen. Excuses zijn soms nodig, dan ontstaat er ruimte.”
Vorig jaar kwamen er 154 meldingen bij Stichting Meerwaarde binnen voor buurtbemiddeling, in coronatijd waren dit er 201. Simone bemiddelt 4 tot 6 keer per jaar. “Je hoeft geen mediator te zijn. Je krijgt bij start een driedaagse basistraining aangeboden, kosteloos en op een externe locatie. Daar leer je onder andere hoe je omgaat met weerstand, iets wat iedereen zou moeten weten, want in het dagelijkse leven heeft iedereen hier mee te maken.”

Sollicitatie

Nelleke vertelt dat buurtbemiddeling al 27 jaar bestaat en 80 procent van de gemeenten in Nederland heeft buurtbemiddeling. “Het is ontstaan in San Francisco. Vanuit Nederland gingen adviseurs en rechters naar Amerika en hebben deze manier om burenruzies op te lossen samen met justitie en veiligheid verder ontwikkeld. De bemiddelaars spreken elkaar iedere acht weken tijdens teambijeenkomsten. Bij sollicitatie let ik vooral op competenties zoals onpartijdig kunnen zijn, je eigen ik opzij zetten, ben je nieuwsgierig en heb je oprechte interesse en heel belangrijk: kun je goed naar het verhaal luisteren zonder slachtoffers te zien? Sluiten competenties niet aan, verwijs ik meestal door naar de vrijwilligerscentrale. Achtergrond maakt niet uit, minimale leeftijd wel, namelijk 21 jaar.”

Te dichtbij

Tot slot uit Simone maar gevoe1 bij haar vrijwillige baan: “Je krijgt er zo ontzettend veel voor terug. De training, intervisie, waardering, het is een warm en liefdevol werk! Je brengt wat en
krijgt er ongevraagd veel voor terug. Als je net begint, word je uiteraard eerst aan een ervaren bemiddelaar gekopeld, want tussen theorie en praktijk is nog veel afstand. Staan buren te dichtbij, dan niet bemiddelen, dat geldt ook voor rechtsprocedures of echtscheidingen. Het gaat om echte burenconflicten. Vaak voelt men zich niet gehoord en wordt er al invulling gegeven aan gedachten. Soms heeft geluidsoverlast te maken met de bouw van een huis. Hoe isoleren is dan de vraag? Tijdens het gesprek trekken we dan de conclusie dat je beter samen kunt optrekken door de woningcorporatie geluidsmetingen te laten doen. Niet alle conflicten kunnen worden uitgesproken, dan is het uitspreken ervan voldoende zodat je begrip krijgt en dan vervolgens bewegen om in de toekomst met elkaar om te gaan.”

* Heb je interesse om bemiddelaar te worden of wil je meer informatie, dan kun je contact opnemen met Nelleke van Wonderen, coördinator Buurtbemidde1ing Haarlemmermeer.
023 - 569 88 83 of buurtbemiddeling@meerwaarde.nl.

Geschreven door: Marina de Wit, publicatie HCNieuws op 19 juni 2023

alle activiteiten